fbpx

السيسى يستشهد بالقرآن .. ربنا اللى جابنى للكرسى وهو اللى هيمشينى .. لابد من التصدى لملف الخبز لانى هُسأل عنه أمام الله .. الناس هتقول بردو بتكرره تاني.. أيوة أنا بتصدى للقضايا

عماد جبر
اخبار وتقارير
14 أغسطس 2021آخر تحديث : منذ شهر واحد
كتب: عماد جبر

16289314419306122 - حواديت اون لاين
قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، خلال كلمته أثناء افتتاح عدد من المشروعات السكنية، من مدينة بدر، اليوم السبت، أن الدعم كان يقدم لنحو 30 مليون مواطن منذ 30 عاما، بينما يستفيد من الدعم حاليا نحو 70 مليون مواطن، منوها بأن قيمة السلعة ارتفعت وعدد المستفيدين زاد.
وأكد الرئيس أن الرغيف عندما تم تعديل سعره إلى 5 قروش كان حينها يكلف إنتاجه 18 قرش، وظل سعره 5 قروش رغم أن تكلفة إنتاجه وصلت إلى 65 قرش، معلقا: “ده كلام”.
وتابع الرئيس مين يقدر يستمر على كده.. لو أنا قولت أنا مش هكون وقتها واللي موجودين ربنا يوفقهم، وأنا كنت فاهم اللي هيحصل للبلد.. ربنا هيحاسبني، وهيقولي كنت فاهم الوضع وساكت ليه، هقوله أصلي كنت عايز استمر على الكرسي على طول، هيقولي الكرسي ده أنا اللي جبتك فيه وأنا اللي همشيك منه”، مستدلا بقوله “تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ.
واضاف الرئيس، ربنا هيقولي محدش بيجيب حد.. هقوله إيه ساعتها، مؤكدا أن الأمانة تقتضي أن يتصدى للمشاكل التي يراها ويقوم بحلها.
واشار الرئيس إلى إن وزير التموين يدرس حاليا ملف دعم الخبز، موضحاً الناس هتقول بردو بتكرره تاني.. أيوة أنا بتصدى للقضايا، وبستفيد من الفرص عشان اتكلم معاكم وأقولكم أن الحال اللي كنا فيه غير قابل لإنجاح الدولة.


مواضيع قد تهمك


رابط مختصر

سوف يتم التبليغ عن أي مقال مسروق من الموقع