fbpx

رسائل قوية من الرئيس السيسى للشعب المصري .. منها أنا لا ببيع وهم ولا بجامل ولا بضحك على حد .. لن نتصالح مع من يريد هدم بلدنا

11 أكتوبر 2020آخر تحديث :
كتب: عماد جبر

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي عدة رسائل هامة قوية للشعب المصري خلال الكلمة التى القاها في الندوة التثقيفية للقوات المسلحة اليوم الأحد في إطار احتفالات مصر بانتصارات أكتوبر المجيدة.

وقال الرئيس السيسي، إن الحروب المباشرة كانت تستخدم في الماضى لإسقاط الدولة وهزيمتها وعرقلة تقدمها، ولكن الآن هناك أجيالاً جديدة للحروب تتعامل مع قضايانا وتحدياتنا، ويعاد تصديرها للرأى العام في مصر، لتحويل الرأى العام لأداة لتدمير للدولة.

وحذر السيسي المصريين من المؤامرات التي تحاك ضدهم وضد بلدهم والتي تستهدف أمن واستقرار مصر من الداخل والخارج.
ووجه السيسى كلمة للشعب قال فيها “أنا بقولكم أنكم دايما مستهدفين وبالمناسبة عاوزين ترتاحوا من اللى بيتعمل فيكم ده كل يوم اتصالحوا! نعمل إيه يا دكتور مصطفى نتصالح أنا مقدرشى أتصالح مقدرش اتصالح مع اللي عاوز يهد بلادي ويؤذي شعبي وولادي”، في إشارة لجماعة الإخوان الإرهابية وداعميهم من تركيا وقطر.
وأضاف السيسي لو اختلفت معايا اختلاف كده وكان على قد الاختلاف اهلا وسهلا ، لكن علشان تخش تقتل وتدمر وتضيع 100 مليون اقدر أتصالح إزاي؟، إذا كان شعب مصر هان عليك، الأطفال وسيدات مصر والكبار هانوا عليك مستعد تشردهم وتوديهم يتقتلوا ويبقوا لاجئين، ومخوفتش ومقولتش بلاش لأجل خاطر الناس في مصر.